Dunafitt Egészség és Sportcentrum Dunaújváros

Dunafitt Sport és Egészségcentrum - Dunaújváros, Béke tér 3. (25) 522-522
Miért éppen a squash?

Dr. Osváth Péter, egyetemi adjunktus, Semmelweis Egyetem, Testnevelési és Sporttudományi Kar, Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszék

 

A fallabda sportág Magyarországon az egyik legdinamikusabban fejlődő labdajáték. Szórakoztató élményt nyújtó hatása mellett különlegesen jó egészség megőrzési, illetve egészségfejlesztési hatással bír.

A fallabdázás mozgásanyaga ötvözi a dinamikus, gyors mozdulatokhoz szükséges gyorserőt, és a tartós (egy óra) mozgásokhoz nélkülözhetetlen állóképességi tulajdonságokat. Változatos improvizatív mozdulatsorai a mozgáskoordináció magasan fejlett szintjét követeli meg.

A fallabdázás azon sportágak közé tartozik, melyek esetében a sport szinte minden jótékony élettani, illetve egészségügyi hatása ötvözötten megjelenik.

A fallabda sport mozgása, edzései hihetetlen összetett képességeket követelnek meg a sportolóktól. Miután az átlagos edzésidő 60 perc, hosszútávú mozgásprogramban gondolkodhatunk, melynek állóképességet fejlesztő hatása nyilvánvaló. E tulajdonságunk hátterében a szív-és keringési rendszer fejlett működése, a légző szervrendszer jó állapota, és az izomzat kiemelkedő működése kell, hogy álljon. Miután hazánkban a szív-és érrendszeri betegségek vezető helyet töltetnek be a halálozási statisztikákban, a fallabda preventív funkciót láthat el e betegségcsoport területén. Főleg fontos ezt hangsúlyozni akkor, ha tudjuk, hogy jelenleg a fallabdázók többsége szellemi tevékenységet folytató, komoly és folyamatos stresszhatásnak kitett emberek köréből kerül ki. Az ilyen rizikó-csoportba tartozóknál a keringési betegségek előfordulása még hangsúlyosabb. A fallabda kiváló eszköz a stresszes élet szövődményeinek megelőzésben. A szív és izomzat kapillarizációjának (hajszálérrendszer) fejlődése a szívizom infarktus  és a magasvérnyomás betegségek megelőzésben kiemelkedő hatású. A szív- és légzésfunkció javulása a hétköznapi élet fizikai és szellemi téren megjelenő kihívásaival szembeni terhelhetőségünket fokozza. A hatékonyabban működő tüdő jobb oxigénkínálatot biztosít, ezzel a szellemi tevékenység minősége is javul.

Az edzéseken megjelenő dinamikus, gyors mozgások izomerőt fejlesztő hatása rendkívüli, így gyakorlatilag a fallabdázás esetében játékos formában megvalósuló erőfejlesztésről is beszélhetünk. Ezen erősítési forma a hétköznapi életben is használatos mozgások segítségével történik, így a gyakorlatban jobban, hatékonyabban felhasználható erőfejlődést hoz, szemben a súlyzózással, mely kevéssé életszerű mozdulatok által fejleszti izomerőnket. A futások, ugrások, ütő mozdulatok - melyek a fallabdázás során sorozatosan fordulnak elő - jó minőségű, célszerű erősítést eredményeznek mind az izomrendszer, mind pedig a csont- és ízületi rendszer területén.

Az improvizációt igénylő mozgások, a pályán való célszerű helyezkedés mozgáskoordinációt fejlesztő értékű, ráadásul a gyors döntéshozás képességét, a jó helyzetfelismerés tulajdonságát is fejleszti, melynek a hétköznapi életben is hasznát láthatjuk. Ilyen értelemben a fallabda szellemi sportként is titulálható, hiszen rendkívüli koncentrációt, figyelmet, helyzet-felismerési képességet, és kombinációs munkát igényel. Ezen képességek, feladatok hátterében jól fejlett neuro-muszkuláris kapcsolatrendszer (izom-ideg kapcsolódás), és magasrendű idegi funkciók állnak (memória, tanulás, asszociáció, stb.). A sporthoz kötött gondolkodás lényegileg tér el a szellemi munka gondolkodási folyamataitól, így rekreációs hatása az értelmiségi munkakörökben dolgozókra is komplexen hat.

A hetente 2-3 alkalommal végzett, rendszeres fallabdázás hosszú távon a szervezet anyagcsere folyamatait is serkenti, mely jobb közérzetet, gyorsabb regenerációs képességet eredményez. Az edzések hatására felgyorsult zsír- és szénhidrát anyagcsere a testsúlyszabályozásban is eredményes, ami az oly gyakori elhízás prevenciójában, vagy megszűntetésében adhat kezünkbe egy igen hatékony fegyvert. A fallabdázás a leginkább energiaigényes sportágak közé tartozik, így a fogyasztásban betöltött központi szerepe érthető. A változatos, szórakoztató, játékos edzések szinte észrevétlenül „apaszthatják” a zsírpárnákat, a szokásos szenvedések, kínlódások nélkül.

Szinte minden életkorban játszható, hiszen nem tartozik a különlegesen sérülésveszélyes sportágak közé. Kora gyermekkorban - 5-6 évesen - megkezdhető, sőt versenysportban szerepelni szándékozók esetében szükségszerűen megkezdendő sportág.

Finom motorikát igénylő sportágként a korai fejlesztés nélkülözhetetlen, ha magas szintű képességekre szeretnénk szert tenni. A gyermekkori kiváló mozgástanulási képességek kedveznek a sportág alapvető mozgásanyagának elsajátításában.

A gyermekkorban jellemzően rossz monotóniatűrő képességet nem teszi próbára, hiszen a fallabda játékos változatos mozgásai a fiatalok számra is vonzóvá, kedveltté tehetik.   

Idős korban is űzhető rekreációs jelleggel, illetve a kikerülhetetlenül jelentkező öregedési folyamatok lassításának eszközeként. A vénás és kapilláris keringés fokozásával, illetve az artériákon tapasztalható értorna segítségével az öregkori magas vérnyomás betegség megelőzésében vagy mérséklésében fontos szerepe lehet. A változatos mozgásanyag az ízületek mozgékonyságának megőrzésében segít, a mozgásterjedelem beszűkülése ellenében hat. Az idősebb korban romló mozgásszervi funkciók hosszú távú javítása a fallabdázás segítségével elérhető cél.

A fallabda az élettani hatások szempontjából a kerékpározáshoz, úszáshoz, labdajátékokhoz hasonlítható, melyek betegségekkel, fertőzésekkel szembeni ellenálló-képességünk fejlesztésében közismerten kiemelkedők. Az immunológiailag aktív anyagok (fehérvérsejtek, immunfehérjék, stb.) fokozott termelődése képezi e jó tulajdonságok kifejlődésének alapját. A fizikai terheléskor termelődő béta endorfin a kellemes közérzet kialakításának kémiai okozója, a fallabdázás során relatíve nagy mennyiségben termelődik, amely általános nyugtató, relaxáló hatású.

A rendszeres fallabdázás a már korábban említett anyagcsere-fokozó hatása által a pihenési, regenerációs folyamatokat is serkenti, melyek segítségével aktív pihenésnek is felfogható. Főleg igaz ez a szellemi tevékenységet folytatók számára.

A fallabdázás során következményszerűen bekövetkező fokozott verejtékezés egyfajta „méregtelenítésnek” is felfogható, mely segítségével az anyagcsere folyamatok során felszaporodó bomlástermékektől szabadulhat meg a szervezet. Az izzadás forszírozása a hőszabályozási folyamatokat is trenírozza, így jobb belső környezeti körülményeket biztosít a sportoló szervezetében a nap további 23 órájában is. A verejtékezést követő tisztálkodás lényegesen hatékonyabb bőrtisztítást tesz lehetővé, mint sportolástól független fürdés esetén. Ez a higiéniai szempont nem eléggé hangsúlyozott a sporttevékenységekkel kapcsolatban, pedig általános hatása révén az egész közérzetre, a teljes szervezet működésére kihat. A bőr, mint egy igen összetett funkciójú szerv életfontosságú feladatok betöltője több törődést érdemel. Ezt elsősorban a sportolással összefüggésben kaphatja meg.

A fallabdázás során megvalósuló, ritmikusan bekövetkező, dinamikus izomfeszülési és relaxációs fázisok, az úgynevezett izompumpa mechanizmussal serkentik a vér- és nyirokkeringést. Az ülő életmódot folytatók számára a lábszár környékén felszaporodó ödémafolyadék gyakori jelenség, melynek mobilizálásában elsőrendű mozgásforma a fallabda. A javuló nyirokkeringés a bomlástermékektől való gyorsabb megszabadulás lehetőségét is magában hordozza, ami a regeneráció serkentését eredményezi.

Sportegészségügyi szempontból fontos, hogy a fallabdázás termi körülmények között, az időjárás viszontagságaitól függetlenül zajlik, ezért gyakorlatilag nem nevezhető szezonális sportnak. Ez év egész időtartamában, azonos körülmények között bonyolítható, ami sok megbetegedés elkerülését teszi lehetővé azoknak, akik erre hajlamosak. A fejlődésben lévő gyermeki immunrendszer számára stimulációs hatású, ezzel gyermekeink egészségének védelmében is hasznosítható.  

A fallabdázás által megelőzhető betegségek:

i Szívizom infarktus
i Magas vérnyomás betegség
i Elhízás betegség
i Légző szervrendszeri betegségek
i Stressz okozta bélrendszeri betegségek
i Cukorbetegség
i Depresszió
i Gyakoribb fertőző betegségek

    
Rendkívül fontos terület a sportolók táplálkozásának kérdése. A komolyan vett sportolás nem nélkülözheti a táplálkozási szokások edzésekhez való illesztését sem. Ez az étkezések, ételek minőségi és mennyiségi szempontjaiban tükröződik. A rendszeres sportolás olyan környezetet biztosít, melyben a helyes, egészséges táplálkozás, folyadékpótlás megismerése nem nélkülözhető. A hivatásos sportolókkal, edzőkkel, személyi edzőkkel való együttműködés eredményeként nem csak a fallabdázás technikájával, kondíciót fejlesztő értékével ismerkedhet meg a sportoló, hanem a jó életminőséghez szervesen tartozó egészséges táplálkozás szabályaival is. Az edzések előtt és után fogyasztandó folyadékok, táplálék-kiegészítők, a fallabdázás integráns részét képezik, enélkül nem képzelhető el sikeres mozgásos program. A sportos táplálkozásra való áttérés már önmagában elég indok fallabdázás mellett, hiszen Magyarország közismerten helytelenül, egészségtelenül étkező ország, melynek hosszú-, és rövidtávú szövődményei ismeretesek.

A fallabda játék társaságban űzhető sportágként gyermekeknek kifejezetten alkalmas sportmozgás a gyermeki lélek játékokhoz való vonzódása miatt. Felnőttek részére hasonlóan üdítő mozgásforma, hiszen úgy terhelhetjük meg szervezetünket, hogy közben a játék hevében észre sem vesszük. Miután az évszakoktól függetlenítve sportolhatunk, nem kell a szezonalitás miatt újra formába lendülnünk, figyelmen kívül hagyhatjuk a sportági „uborkaszezont”. A játék már a kórházi osztályokon is alkalmazott terápiás módszer a depresszió elleni küzdelemben, de a kevésbé súlyos, igen gyakorinak mondható, átmeneti depresszív hangulati helyzetekben is hatékony. Bizonyítottan csökkenthetők az antidepresszáns gyógyszerek dózisai, esetlegesen el is hagyhatók. A depressziós betegség esetében gyakori szezonális megjelenés (őszi, tavaszi fellobbanások) ismeretében, a fallabda edzések irányítottan, „időzítetten” végezhetők, hogy a preventív hatás érvényesülhessen. A depresszió elleni sportok sorába tehát a fallabdázás is remekül illeszthető, sőt!
A társ jelenléte, és aktív közreműködése az esetlegesen, szubjektíve nem kívánt edzések kimaradásától is megóvja a sportolót, hiszen az edzőpartner olyan motivációs tényező, mely lustaság esetén is „levisz” minket a fallabda terembe.

A jó légkörű fallabda klubokban zajló társasági élet hangulatjavító hatása közismert, a mozgás maga pedig a szervezetben termelődő „boldogság hormonok” (béta endorfin) által segíti a kedélyállapot tartós javítását. A minimum heti két alkalommal végzett fallabdázás kimutathatóan javítja a közérzetet, ami a munkahelyi stressz levezetése által, illetve a szervezetben kiváltott élettani hatások által valósulnak meg.

A rendszeres edzések hatására bekövetkező fejlődés a sportképességek területén (javuló erőnlét, kitartóképesség, jobb mozgáskoordináció, hajlékonyság, karcsúbb, vonzóbb testalkat) a sikeres teljesítmény nyújtotta örömöt okozza. A változások, mely a külső szemlélőnek is egyértelműen feltűnnek, pozitív visszajelzések sokaságát eredményezik, mely önbizalmat, egészséges magabiztosságot teremt.

A fallabdázás a társasági élet egyik lehetséges színtere. A legkülönbözőbb társadalmi rétegek képviselőinek találkozási helyszíne. A menedzser, illetve az üzleti élet világában a fallabda klub tárgyalási helyszínnek is felfogható. Kötetlen baráti környezetben, pozitív hangulatban sokkal gyümölcsözőbben, sikeresebben bonyolódhatnak informális, néha akár formális tárgyalások, megbeszélések.

A gyermekek számára a játékos fallabda a kortársakkal való iskolán kívüli találkozás, egészséges versengés lehetőségét nyújtja. A szabályozott keretek között megvalósuló küzdelem egyik kiváló sporteszköze a fallabdázás, mely a már említett kondicionális képességek komplexitását igényli. Ezért alkalmas a fallabda a gyermekek ügyességének felmérésére is.

Idősebbek, nyugdíjasok számára, akik már az aktív munkahelyi életből kimaradnak, a fallabda klub biztosíthat olyan terepet, ahol egykori kollégákkal, azok családtagjaival újra és rendszeresen találkozhatnak, kapcsolatban maradhatnak. Az időskori elszigetelődés megelőzése a sport által ismert megoldási lehetőség. Miért ne a fallabdázás lehetne ez a sportω  Bár a mozgásanyag dinamikus, gyors mozgásokból épül fel, időskori változata, mely az életkori sajátosságokat figyelembe veszi, nem nevezhető sérülésveszélyesebbnek, mint egyéb sportok. A fallabda klubok sokszínű szolgáltatásai az időskori mozgásszervi panaszok megelőzésében kezelésében további lehetőségeket nyújt, így a fallabdázás színhelye, komplex szociális és egészségügyi hatással bírhat.

A családok számára, olyan közös programot jelenthet a fallabdázás, mely, az oly gyakori időhiányban küzdő szülők számra a gyermekekkel való intenzív és hasznos együttlét lehetőségét adja. Hétvégi programok keretében egy-két órás időtartamban is olyan szoros és produktív együttlét alakítható ki, mely minden igényt kielégítő módon erősíti a családi kapcsolódást.

Munkatársakkal, ügyfelekkel együtt végezve a fallabdázás a csapatkohézió kialakításában, a kölcsönös bizalom megszerzésében hasznosítható. Gyümölcsözőbb együtt munkálkodás, sikeresebb üzleti kapcsolatalakítás jöhet létre a rendszeres, közös sportélmény által. Bár más sportágra is igazak lehetnek ezek az állítások, ne feledjük, a fallabda játék sportként szórakoztató és izgalmas tevékenység, amihez száz emberből kilencvenötnek biztosan lesz kedve.

A sport általában is rendelkezik pedagógiai funkcióval, a fallabdázás azonban ebben a tekintetben is kiemelkedő. Miután ellenféllel szembeni, szabályozott keretek között zajló mozgásról beszélünk, az ellenféllel szembeni tiszteletre, megbecsülésre nevel. Ez a tulajdonság a hétköznapi életben, a szakmai vetélytársakkal való viselkedés vonatkozásában is jövedelmező lehet. A szabályok betartása, a fair play alkalmazása mindkét területen fontos követelmény, így a két helyzet egymást erősíti.

Az edzőtárssal való egyeztetés, a pontosság betartása, a rendszeres életvitel kialakítása, az edzésekre való együtt járás hozadéka lehet. A másik ember idejének tiszteletben tartása észrevétlenül integrálódik viselkedésmintáink közé, tudattalanul is nevelve minket.

Versengésről, jó értelemben vett küzdelemről lévén szó a pályákon, óhatatlanul futunk sikerekbe és kudarcokba, győzelmekbe és vereségekbe. Megtanít bennünket vereségeinket méltó módon, emelt fővel elviselni, míg a győzelmek esetében az elbizakodottság, a lekezelő viselkedés elkerülésére taníthat meg. Ezért is fontos a fallabdázás a gyermekek pedagógiájában, hiszen ekkor még remekül formálhatók azok a viselkedési minták és morális tulajdonságok, amelyek felnőttkorban inkább csak csiszolhatók.

A fallabdázás haszna a másik ember személyiségjegyeinek felmérésében is jó eszköz lehet, ha van szemünk észrevenni azokat az árulkodó jeleket, amelyek erről informálhatnak minket. Az mondják, személyiségünk a játékok során nyilvánul meg leginkább kendőzetlenül. Ennek értelmében a fallabdázás „személyiség tesznek” is felfogható.  

Miután személyiségünk nem statikus, változatlan tulajdonságokon alapul, ezért jó irányba való befolyásolása sporttal lehetséges.

Összefoglalás:

A fallabda összetett kondicionális képességeket igénylő, az egészségmegőrzésben kiemelkedő, szórakoztató hatású sportág. Életkori határokat nem ismer, így férfiak, nők különböző életkorban űzhetik. A társasági élet területén kohéziós hatású, személyiségformáló, nevelő értékű.

Túlzás nélkül állítható, hogy a stresszes életet élő emberek számára elsőként választandó sportág.

  

[http://www.squashtv.hu/cikk/333/Squash_-_a_sportorvos_szemevel!]

 
Húsvéti kézműves hét a Játszóházban

Húsvéti kézműves hét a Játszóházban

2010. március 29-től


hsvtinyuszikk2002010. március 29-től húsvéti kézműves foglalkozásra várjuk a gyermekeket és szüleiket a Duna-Fitt Sportcentrum Játszóházában.

A foglalkozás díja 700 Ft, mely tartalmaz egy óra kézműves foglalkozást (húsvéti kerámia ajándéktárgyak kifestése) és egy óra játszóházi játékot. A gyermekek az elkészített tárgyakat haza is vihetik.

 
DUNA-FITT-DECATHLON-MAGYAR MENTŐSZOLGÁLAT ALAPÍTVÁNY fél marathon futóverseny

DUNAÚJVÁROSI FÉLMARATON

running_dunafitt

Bővebben...
 
Dunafitt-challenge

fitt-challenge-banner

Eredmények:

1. helyezett

Harcsa Pintér Sándor 20580 kg (wilks pont: 12298.608)

2. helyezett

Heiszki Gergő 10598 kg (wilks pont: 7252.2114)

3. helyezett

Nagy György 10687 kg (wilks pont: 7217.9998)

Gratulálunk!

A következő megmérettetés hamarosan...

Bővebb információ a versenyről: a rendezvények menüben.

 
Dunafitt-challange

fitt-challenge-banner

5 gyakorlat, 3 sorozat, 6-12 ismétlésszám - 10 tonna (hölgyeknek 4 tonna)

 

FORDULÓNKÉNT AZ ELSŐ DÍJ :
10.000 Ft

értékű táplálék-kiegészítő!

 

Bővebben...
 
«ElsőElőző123KövetkezőUtolsó»

1. oldal / 3

bobe

Duna-Fitt Program Naptár

<<  November 2018  >>
 H  K  Sze  Cs  P  Szo  V 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

 

DUNAFITT SPORTCENTRUM

Címünk: DUNAÚJVÁROS, Béke tér 3.
Telefonszám: (06) 25/522-522
E-mail üzenet: Levélküldéshez kattints ide!

{googleMaps lat=46.95799567677177 long=18.935344219207764 zoom=13 label="DUNAFITT SPORTCENTRUM 2400 Dunaújváros, Béke tér 3. Telefon: 25/522-522" width=100% height=365 control = GSmallZoomControl3D maptype = G_NORMAL_MAP}

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a DUNAFITT hírleveleire és emailben értesítünk a legfrissebb programokról!







Bejelentkezés

Boldog Névnapot

A DUNAFITT SPORTCENTRUM boldog névnapot kíván 2018. november 15., csütörtök napon, minden Albert és Lipót nevű látogatójának! Holnap Ödön napja lesz :-)

Dunafitt Online Látogatói

Oldalainkat 566 vendég böngészi